Fandom

Zaklínač Wiki

Nivellen

1 677stránek na
této wiki
Add New Page
Diskuse0 Share

Nivellen.jpg

Nivellen

Nivellen je "netvor" vystupující v knižní verzi Zaklínače, přesněji v povídce Zrnko pravdy z knihy Poslední přání. Žije poblíž redanského města Murivel. Postavu má zhruba lidskou, ale hlava patří chlupatému monstru - jakémusi kříženci mezi medvědem, kancem a lvem. Kvůli jeho vzhledu se mu říká také Zrůda nebo Klekták a v širokém okolí jeho panství jím straší děti. Spolu s ním skončil prokletý i jeho dům, který jako by žil vlastním životem a plní všechny jeho rozkazy.

Prokletí ho ovšem změnilo pouze navenek, skutečného "netvora" (jako jsou například vlkodlaci) z něj neudělalo. Stříbro mu nevadí a bez potíží vzal do ruky Geraltův medailon. Zvířata, včetně jinak plaché kobyly Klepny, ho mají ráda. Zaklínač Geralt z Rivie do jeho sídla zabloudil náhodou. Nivellen ho původně uvítal jako každého jiného hosta, tedy řevem a strašením, ale když si všiml, že se ho zaklínač vůbec nebojí, pozval ho dál.

Na dvoře jeho domu rostou vzácné modré růže z Nazairu, které přilákaly spoustu pocestných.

K nemalému překvapení zaklínače se ovšem Nivellen nechce vrátit do své původní podoby. Vyhovuje mu "koňské zdraví" a fyzická zdatnost, kterou má jako netvor. Ale naproti tomu stojí jeho obavy, že by se skutečně časem mohl netvorem stát nejen navenek, ale i uvnitř.

O dvanáct let dřív býval typický panský synek: obtloustlý a nijak zvlášť mile vychovaný. Jeho otec i děd byli ten typ bohaté sorty, který ke svému jmění přišel přepadáním kupců a vymáháním výpalného z okolních vesnic. Ale jeho dědeček byl od doby, co ho někdo přetáhl řemdihem po hlavě, slintající dement, takže v momentě, kdy otce skolil nějaký chrabřejší pocestný, musel Nivellen (tehdy ještě jako malý chlapec) začít vést rodinnou bandu hrdlořezů sám.

Ta pod jeho vedením-nevedením dost zvlčila a začala provádět i věci, které i její předchozí velitel považoval za amorální. Pro Nivellena věci vyvrcholily tím, že spolu se svými lidmi pod Mirtem vydrancovali kapli Kultu lvohlavého pavouka a znásilnili tamní kněžku. Ta ho proklela s tím, že jako netvor byl neměl pobývat v lidské podobě.

Za pár dnů se projevy uhranutí objevily - z Nivellena se stala zubatá bestie, která v návalu paniky pobila několik svých mužů. Všichni ostatní obyvatelé domu utekli, včetně domácích zvířat (tedy až na tetčina papouška, kterého trefil šlak). Netvor se dlouho bál vystrčit čumák v domnění, že se vrátí rozzuřený dav a přijde ho jako správnou obludu zaživa upálit.

Nakonec se osmělil a zkusil zlomit kletbu tak, jako to slyšel v pohádkách - polibkem/láskou krásné panny. Takových se kupodivu nenašlo málo. Nivellenův otec nashromáždil malé jmění, takže otcové rádi přiváděli jejich dcery k Nivellenovým branám. I dcery samotné ho nejpozději po krátkém čase samy přijaly. Kletby ho sice nezbavily (a to se některé snažily dost důkladně), ale sám Nivellen o její zlomení nakonec ztratil zájem. Postupně si zvykl na svou novou podobu a dokonce mu začala vyhovovat víc, než ta stará.

Žádná z jeho nápadnic s ním ale nakonec nezůstala. Po nějakém čase stráveném v pohodlí a luxusu Nivellenova sídla se všechny vrátily domů. Až na tu poslední.

Bohužel pro něj, právě z té, černovlásky Vereeny, se vyklubala bruxa. Poté, co Nivellen zjistil, že ho pomalu vysává (byť ho svým pokrouceným způsobem skutečně milovala), ji spolu s Geraltovou pomocí sám zprovodil ze světa. To, že dokázal obětovat svoji lásku, se nakonec ukázalo jako klíč ke zlomení jeho kletby.

Konec spoileru.

Poznámky Editovat

  • Jak postava Nivellena, tak celá povídka jsou zjevně inspirované starou lidovou pohádkou o panně a netvorovi/krásce a zvířeti.
  • Zdi Nivellenovy jídelny jsou pokryté trofejemi, z nichž nejvýraznější je starý a odraný skalní drak, kterého údajně skolil Nivellenův dědeček.

V síti Wikia

Náhodná Wiki